21 Temmuz 2015 Salı

İlk Murakami kitabım: Renksiz Tsukuru

Renksiz Tsukuru Tazaki^nin Hac Yılları
Renksiz Tsukuru Tazaki'nin Hac Yılları'nı okumak için canım roman okumak istiyor diye aranmam gerekiyormuş. Haruki Murakami'nin ismini 1Q84 romanının meşhurlaşması ve Nobel için güçlü bir aday olarak gösterilmesi ile duydum. 1Q84'ü okumaya yeltenmesem de Renksiz Tsukuru'nun hikayesini nasılsa okurum bir ara diyerek listemde tutuyordum.

Kitabı okumaya başladığımda Murakami'nin betimlemelerde ne denli usta olduğunu hemen hissettim. İlk defa bir Japon yazar okuduğum için midir bilmem dünyayı algılayış biçimi ve dili farklı geldi bana. Kitap çok hızlı okunan bir kitap ve anlık şoklar yaratıp beklentiyi yukarı taşıyan bir kurgusu var.


Kitap 5 lise öğrencisinin arkadaşlığı ve kahramanımız Tsukuru'nun nedensiz ve aniden gruptan ihrac edilmesi ile başlıyor ve hikaye bu terk edilişin nedenleri ve yarattığı psikoloji etrafında şekilleniyor.
Kimi bölümlerde doğaüstü anlar yaşanıyor. Bilinç ve gerçeklik arasındaki geçişkenlik biraz allak bullak edip şizofrenik bir hal aldırıyor okuyucuya.  Gerçeküstü anların bir açıklaması - sonu olmalı şeklinde beklentiye sokmakla birlikte bunun anlamlandırmasını okuyucuya bırakıyor yazar. Bu Murakami'nin stiliymiş sonradan öğrendim :)

Kitabın sıradan okunup geçilecek bir kitap olmadığını düşünüyorum. renkler, sayılar ve ani kayboluşların mutlaka bir anlamı olmalı. Romanlara gizlenmiş bu zekice dokunuşlar ve her bir okuyucuda farklı tadlar bırakması usta kalemlerin işi olabilir ancak. Kitabın fon müziğini Murakami belirlemiş Liszt - Le mal du pays



Kitap sanki bu parça için yazılmış gibi, o denli yoğun vurgu var. Murakami bunu da hep yapıyormuş…

Kitabı hala çözebilmiş değilim. Benim kafamda sorular cevap bulabilmiş değil… Yazılmamış bir şizofeni olabilir mi diye şüphelerim devam ediyor.

Murakami kitapları okuyarak belki de bir yanıt bulabilirim anlamlandırma arayışıma. Ne de olsa çok sık karşılaşılmıyor böylesine kafa kurcalayıcı kitaplara.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder